Regularny i dokładny przegląd auta to najlepszy sposób, by cieszyć się sprawnym samochodem przez lata.
Podstawą każdego tego typu przeglądu jest wymiana oleju silnikowego i filtra oleju. Zaniedbanie może drogo kosztować W starszych pojazdach należy również zwrócić uwagę na inne podzespoły: np. poziom oleju w skrzyni biegów czy też tylnym moście. Wykonując przegląd samochodu, mechanik powinien również ocenić stan poszczególnych osłon oraz ewentualnych wycieków. Sprawdzić pod tym kątem miskę olejową, skrzynię biegów oraz hamulce.
Wykonanie testu zawieszenia samochodu pozwala zdiagnozować wszystkie możliwe luzy w połączeniach wahaczy, stabilizatora, drążków reakcyjnych i kierowniczych. Rzetelnie wykonany przegląd powinien obejmować również ocenę stanu układu hamulcowego ( ilości płynu hamulcowego, stanu klocków i tarcz oraz bębnów). Nie należy zapomnieć o sprawdzeniu poziomu płynów (chłodzący, przekładniowy, układu wspomagania). Ważnym elementem jest kontrola instalacji elektrycznej (sprawdzenie przewodów, ocena stanu oświetlenia, poprawny styk między klemami a przewodami akumulatora). Przegląd samochodu pod kątem poprawności naciągu i stanu pasków klinowych oraz stanu ogumienia i poziomu ciśnienia w oponach jest również istotny.
Zaleca się, by wykonywać sezonowy przegląd auta co 20 tys. kilometrów lub raz w roku.
Mały przegląd
Dwadzieścia punktów bezpieczeństwa kontrolowanych w ramach Małego przeglądu sezonowego:
- Poziom oleju silnikowego
- Poziom płynu spryskiwaczy
- Poziom i jakość płynu chłodzącego
- Poziom i jakość płynu hamulcowego
- Poziom płynu wspomagania
- Poziom elektrolitu i zamocowanie akumulatora
- Paski klinowe
- Szczelność układu chłodzenia
- Filtr powietrza
- Szczelność układu smarowania silnika
- Szczelność skrzyni biegów
- Szczelność układu hamulcowego
- Szczelność i zamocowanie układu wydechowego
- Osłony gumowe przegubów
- Osłony gumowe przekładni
- Elastyczne przewody hamulcowe
- Oświetlenie zewnętrzne
- Pióra wycieraczek
- Stan opon
- Ciśnienie powietrza w kołach
Duży przegląd
Czterdzieści punktów bezpieczeństwa i komfortu kontrolowanych w ramach Dużego przeglądu sezonowego:
- Poziom oleju silnikowego
- Poziom płynu spryskiwaczy
- Poziom i jakość płynu chłodzącego
- Poziom i jakość płynu hamulcowego
- Poziom płynu wspomagania
- Poziom elektrolitu i zamocowanie akumulatora
- Paski klinowe
- Szczelność układu chłodzenia
- Filtr powietrza
- Szczelność układu smarowania silnika
- Szczelność skrzyni biegów
- Szczelność układu hamulcowego
- Szczelność i zamocowanie układu wydechowego
- Osłony gumowe przegubów
- Osłony gumowe przekładni
- Elastyczne przewody hamulcowe
- Oświetlenie zewnętrzne
- Pióra wycieraczek
- Stan opon
- Ciśnienie powietrza w kołach
- Zawieszenie przednie
- Zawieszenie tylne
- Szczelność i zamocowanie amortyzatorów tylnych
- Szczelność i zamocowanie amortyzatorów przednich
- Poduszki silnika
- Poduszki skrzyni biegów
- Świece iskrowe
- Przewody wysokiego napięcia (wizualnie)
- Łożyska kół przednich
- Łożyska kół tylnych
- Klocki i tarcze hamulcowe przednie
- Klocki i tarcze hamulcowe tylne
- Bębny, szczęki i cylinderki hamulcowe
- Poziom oleju w skrzyni biegów
- Poziom oleju w mech różnicowym
- Luz przekładni
- Smarowanie zawiasów drzwi
- Sprawdzanie koła zapasowego
- Szczelność układu paliwowego
- Filtr kabinowy